TIC Jezersko
tic@jezersko.si

Užitečné

Stahovica–Kamniška Bistrica–Kriška planina pod Krvavec

Výchozí bod: Stahovica (46.265541, 14.603308)

Cíl: Kriška planina (46.294322, 14.536405)

Vzdálenost: 22 km

Doba chůze: 7 hodin

Převýšení: 1430 m

Sestup: 350 m

Koželjeva hrnec láká na náš krok již ve Stahovici, ale raději jdeme po silnici, abychom u Konjského potoka (u střelnice) a u žlabu u silnice pocítili svěžest hor v chuti pramenité vody. Před lanovkou na Velikou planinu se napojujeme na malebnou trasu Koželje.

Soutěska Predaselj zapůsobí příchutí divočiny a zelené hloubky řeky. Zhluboka se nadechněte a dejte si osvěžující doušek u Malého pramene, kde tajemní jarní plži svědčí o dlouhotrvající kvalitě vody.

Prameny Kamniška Bistrica a Královské prameny nás odměňují královskými pocity. Při procházce směrem ke Krišce planině nacházíme osvěžení u tří pramenů: nad Gradišče, Korošica a Za vrata.

Kriška planina–hrad Strmol–Olševek–Preddvor

Výchozí bod: Kriška planina (46.294322, 14.536405)

Cíl: Preddvor, Črnava (46.302484, 14.427428)

Vzdálenost: 21,7 km

Doba chůze: 6,5h

Převýšení: 187 m

Klesání: 1 223 m

Když sjíždíme z Krišky planiny do Ambrože pod Krvavec, srdce hraje s výhledy na krásnou Avsenickou Gorenjsku.

Pramen u kostela sv. Ambroža, který podnítil osídlení a rozvoj mohutného statku, nás příjemně osvěží. Horská cesta přes Šenturšku goru vede do údolí k prameni Pšata, kde vycházejí na povrch podzemní vody zpod Krvavce.

Pod svahy Zámeckého vrchu překročíme řeku Reku a přiblížíme se k zámku Strmol, který je jednou ze státních protokolárních budov. Chuť výjimečné pramenité vody z břehu nad jezerem nás přesvědčí, abychom se napili na další cestu. Kolem rybníka Česnjevek a zajímavostí v Adergasu nás cesta přes Olševek zavede do Preddvoru.

Farma Preddvor–Kokra–Suhadolnik

Místo startu: Preddvor, Črnava (46.302484, 14.427428)

Cíl: parkoviště pod farmou Suhadolnik (46.335398, 14.510138)

Vzdálenost: 12,2 km

Doba chůze: 4 hodiny

Převýšení: 662 m

Sestup: 261 m

Jezero Črnava zve na Preddvor s odrazem hor, odkud s nadějí poetické inspirace dojdeme na hrad Turn. Touha po pramenité vodě nás zavede přes obec Potoče a les a dále na silnici do Jezerska, po ní jdeme směrem k toku řeky Kokra, ale brzy odbočíme ke kostelu Neposkvrněného početí Panny Marie v obci Kokra.

Napojme se na starou nákladní trasu, která spojovala Preddvor s Jezerskim. Po značené cestě dojdete na parkoviště pod farmou Suhadolnik. Zde je výchozí bod na horskou stezku do sedla Kokrška. Následuje osvěžující doušek vody z potoka Suhadolnik a odpočinek na nedalekém statku.

Statek Suhadolnik-Jezersko

Výchozí bod: parkoviště pod farmou Suhadolnik (46.335398, 14.510138)

Cíl: Zgornje Jezersko (46.393436, 14.499685)

Vzdálenost: 15,8 km

Převýšení: 1 033 m

Klesání: 1 054 m

Etapu začínáme na parkovišti pod farmou Suhadolnik. U bývalé kovárny zachycujeme kvalitní pitnou vodu v potoku Suhadolnikov a máváme s ní vpřed nad Povšnarjevo planinu.

Lesní cesta vede do údolí přes vyhlídku pod Mali vrhem. Sestup k opuštěnému statku Zavratnik nás vrací do doby, kdy jaro umožnilo farmu. Drobní jarní plži v horní části toku svědčí o dlouhodobě čisté podzemní vodě.

Od farmy stoupáme na vyhlídku pod Mali vrhem. Obklopeni krásnými výhledy sestupujeme do Makekovy Kočny a cestou do cíle v horské vesničce Jezersko litujeme osudu kdysi nejvyššího slovinského vodopádu Čedac.

Panoramatická silnice Jezersko–Murijev izvir–Solčavska

Výchozí bod: Zgornje Jezersko (46.393436, 14.499685)

Cíl: Solčava panoramatická silnice (farma Perk) (46.415352, 14.601610)

Vzdálenost: 22 km

Doba chůze: 7 hodin

Převýšení: 1 014 m

Sestup: 674 m

V Jezerski je voda již v názvu, ve sněhu, potocích, jezerech a příbězích, které poznáváme na stezkách. Míříme k potoku Jezernica. Můžeme nakouknout k jezeru Planšar, ale můžeme ho projít kolem kotliny s Jezerskou Slatinou, samozřejmě ne bez alespoň jednoho doušku této výjimečné minerální vody.

Z Ankova statku stoupáme na Jezerski vrh a dále k vytouženým pramenům; u silnice nás čeká žlab s vodou z pramene Štajner a devět hadců níže u pramene minerální vody Muri. Při výstupu nad Belskou Kočnou se s výhledem hladíme po pohoří a hasíme žízeň průzračnou vodou z pramene Virnik. Na slovinské straně Pavličeva sedla sjíždíme k jedné z farem po solčavské panoramatické silnici.

Solčavská panoramatická silnice–Logarská dolina–Slap Rinka–Okrešelj

Výchozí bod: Solčava panoramatická silnice (turistická farma Perk) (46.415352, 14.601610)

Cíl: Logarska dolina, Frischaufův domov v Okrešlj (46.369570, 14.587618)

Vzdálenost: 16,6 km

Doba chůze: 5,5h

Převýšení: 687 m

Sestup: 522 m

Solčavská panoramatická cesta s krásnými výhledy na alpské štíty a údolí nás zavede od farmy Perk dolů do údolí Matkov kot. Vine se po slunečném svahu kolem statku Matk, podle kterého dostalo údolí své jméno, a od pramene Jezera u potoka nás přivádí do Logarského údolí.

Procházíme po silnici kolem Logarjeva lipa a farmy k Logar Valley Path. Jsme zase u vody. Pramen Črna uchvacuje svou nedotčenou image a energií no tak. Měkká lesní cesta zmírňuje kroky k chatě „Olcar", vodopádu Palenk a chatě Oglar. Kamenné koryto Kotovace nás nasměruje k vodopádu Rinka a dále po horské stezce kolem pramene Savinja do Okrešelje.

Okrešelj–Logarska dolina–Solčavska panoramatická silnice–vesnice Podolševa

Výchozí bod: Logarska dolina, Frischaufův domov v Okrešlje (46.369570, 14.587618)

Místo určení: Podolševa (kostel sv. Duhy) (46.435528, 14.659476)

Vzdálenost: 15,9 km

Převýšení: 585 m

Sestup: 736 m

Při sestupu z Okrešlje doplňujeme zásoby čisté pramenité vody u pramene Savinje. Atraktivní Logarské údolí inspiruje a osvěží i sprška kapek vody z vodopádů Rinka, Palenk a Rastovški skok. Tod farmy utvářely krajinu údolí po staletí. Součástí jeho identity se stala i výrazná kaple Krista Krále.

Od soutoku Črna s Jezerem se vydáme po strmé lesní cestě na vyhlídku Solčava. Na pozemku statku Klemenšek se občerstvujeme u koryta, na statku nebo u pramene kyselky. Z vyhlídkové silnice můžeme pozorovat inspirativní hory, lesy, Potočku zialku i idylický obraz kostela sv. Duha, kde je náš etapový cíl.

Podolševa (kostel svatého Ducha)–Solčava–Igla–Luče

Výchozí bod: obec Podolševa (kostel sv. Duhy) (46.435528, 14.659476)

Destinace: Lights (46.356413, 14.743139)

Vzdálenost: 18,6 km

Doba chůze: 6h

Převýšení: 98m

Sestup: 821 m

Od kostela svatého Ducha míjíme statek Macesnik, který je proslulý bohatým dědictvím zařízení na vodní pohon, a podél potoka Jurčefu sestupujeme do Solčavy. V centru Rinka probíráme nápady pro budoucí výzkum. Jdeme po řece Savinja do Igla po hlavní silnici a mezitím při vjezdu do Robanova hasíme žízeň pramenem v bývalém vápencovém lomu.

U Igla přejdeme po visuté lávce přes Savinju a lesní cestou podél řeky dojdeme na Trbišku zialku a Pečovske studenci. Pokračujeme po levém břehu, přes schůdky vytesané ve skále, k mostu a dál, dále po nábřeží kolem kempu, přes etnickou vesnici do horské vesnice Luče. Sledujeme řeku Savinja až k jejímu soutoku s Lučnicí.

Luče–Podveža–Repov slap–Podvolovljek

Výchozí bod: Luče (46.356413, 14.743139)

Cíl: Podvolovljek (Mlinar) (46.302045, 14.693477)

Vzdálenost: 11,1 km

Doba chůze: 4 hodiny

Převýšení: 452 m

Sestup: 315 m

U pítka před TIC Luče se zásobujeme vodou na pozdější žízeň, i když po pár minutách chůze můžeme ochutnat i vodu z Jakova izvaru. Jdeme po lesní cestě do Juvanovo Pustoty a dále po silnici a cyklostezce, která nás zavede kolem statků v Podveži do Podvolovljeku. Vydáme se vpravo údolní cestou k toku řeky Lučnice.

I když nás lákají procházky ke Zvepleni izviru, vodopádu Cuc a pramenům a dalším zajímavostem v údolí Lučka bela, raději bychom si je nechali na nějaký jiný výjimečný den.

Udělejme si procházku na Repovo slap a Žagerski mlin a po silnici kolem kostela sv. Anton Puščavnik do občerstvení nebo ubytování.

Podvolovljek–Marjanine njive–Krivčevo–Gozd–Brezje–Stahovica

Výchozí bod: Podvolovljek (Mlinar) (46.302045, 14.693477)

Cíl: Stahovica (46.265541, 14.603308)

Vzdálenost: 16,8 km

Převýšení: 817 m

Sestup: 1039 m

V Podvolovljeku, kolem farmy Selišnik, stoupáme po značené horské stezce na pastvinu Marjanine njiva. Příště navštívíme Velika Planina, ale tentokrát nás klikatá cesta vede k silnici a průsmyku Kranjski rak.

Scházíme po strmé cestě směrem do údolí, ale trosky pramenité vody nás lákají doprava kolem usedlosti Šušnik k prameni v Kajžarském Šunaci.

U potoka Volovljeku přijíždíme do Krivčevy. Z osady Žaga stoupáme po silnici a lesní cestě do osady Gozd s kostelem sv. Anny. Následuje procházka přes Brezje do Stahovic, kde končíme desátou etapu Vodní cesty Kamnicko-Savinjské Alpy.

Ljubno ob Savinja–Savina–Krnica– Luče

Výchozí bod: Ljubno, pramen ve Vrbje (46.343718, 14.831540)

Destinace: Lights (46.356413, 14.743139)

Vzdálenost: 15,4 km

Převýšení: 562 m

Sestup: 456 m

V Ljubnu se každý rok v srpnu koná Flosar Ball v místě konání Savinja. Tam se ve Vrbje před přechodem řeky Savinja po visuté lávce osvěžíme pramenitou vodou.

Pod skokanskými můstky nás cesta zve vpravo přes Savinu, směrem k Trbiškému drapáku, ke žlabu s pitnou vodou. Sjíždíme do Savinje podél potoka a jdeme po silnici, která se vine do kopce kolem farem.

Ohlížíme se do údolí a po svazích Komna a Tirski Peči a pohled směřuje stále častěji přes zaoblené pastviny se stády ovcí k ​​alpským štítům. Po překročení potoka Rogačnik pokračujeme po silnici kolem statků v Krnici do Lučnice a známé horské obce Luče.