TIC Jezersko
tic@jezersko.si

Užitečné

Cyklistika

Cyklotrasa Jezersko vás provede po neuvěřitelných výhledech na naše krásné horské údolí. Při jízdě na kole se otevírají výhledy na Kamnicko - Savinjské Alpy, výše na Karavanské Alpy a dokonce i Julské Alpy.

Cyklotrasy vás zavedou po některých přírodních a kulturních zajímavostech Jezerska, např.; opukový pramen, pramen minerální vody "Jezerska slatina", jezírko Planšar, kostel sv. Andreje, Šenkova usedlost...

Cyklotrasa Jezersko je součástí cyklosmyčky Karavanky.

Celková délka všech tras: 61,5 km
Výškový rozdíl: 1768 m (stoupání)
Výškový rozdíl: 1751 m (sestup)

JEZERSKO A VYHLÍDKA MALI VRH

Zgornje Jezersko–Makekova Kočna–vyhlídka Mali vrhom–vyhlídka na konci trasy–vyhlídka Mali vrh–Makekova kočna–Zgornje Jezersko

Nejprve se zorientujte na panoramatické tabuli na písčitém parkovišti u turistického informačního centra (TIC), protože trasa povede do méně známé a klidné oblasti Jezerska. Asfaltová cesta vede přes úhledný dřevěný most směrem na Makekovu Kočnu a končí na odbočce na Makekovu domačiju. Pokračujte rovně po lesní cestě s mírným stoupáním. Pohled sahá za údolí, směrem k horám Virnikov Grintovec, Komatevra, Stegovnik a Storžič, v pozadí zdobí obzor vrcholy Košuty. Na chvíli se zastavte na vyhlídce pod Mali vrhem (pozn. hezká vyhlídka je hned nad ostrou levotočivou zatáčkou asi po 4 km jízdy) a pak už svým tempem pokračujte a kochejte se lesem a výhledy podél silnice, rovnoměrně bez zvláštních stoupání. Konec lesní cesty je zároveň koncem cesty, kde si můžete odpočinout na lavičce s výhledem do údolí Kokra a Jezerska kočna. Návrat do výchozího bodu po stejné trase.

Idylická, méně náročná túra, která vede po lesní cestě s nezapomenutelnými výhledy.

Vzdálenost: 17,3 km
Nadmořská výška: 596 m (převýšení)
Délka: 3,10 h

GPX trax:https://out.ac/3vGOWK

RAVENSKÉ ÚDOLÍ A HORSKÁ PASTVINA "ŠTULARJEVA PLANINA"

Zgornje Jezersko–Planšarsko jezero–údolí Ravenska Kočna–horská pastvina „Štularjeva planina"–údolí Ravenska Kočna–Planšarsko jezero–Zgornje Jezersko

Cesta od turistického informačního centra vede zpočátku k Planšarskému jezeru, které obejdete zprava. U vjezdu do údolí Ravenska Kočna (vedle loveckého zámečku Pod Turni) je parkovací závora s volným průjezdem pro cyklisty. U turistické farmy Ancel se asfaltka mění ve štěrkovou cestu, po které se vydáte kolem odpočívadla po tematické vycházkové stezce údolím Ravenska Kočna a konečným parkovištěm pro osobní vozidla až k dolní stanici nákladu. lanovka na horskou chatu Češka koča. Tam odbočíte vpravo a užijete si nějaké dva kilometry stoupání. Na horské pastvině Štularjeva planina si udělejte čas a kochejte se výhledy na svahy údolí, směrem na horu Skuta a další vrcholy až na Goli vrh. Při sestupu po stejné trase myslete na turisty, kteří také využívají jednotlivé úseky stezky. Planšarsko jezero je zajímavé ve všech ročních obdobích, proto si na zpáteční cestě nespěchejte a zastavte se na jeho břehu.

Vyhlídková trasa kolem Planšarského jezera s nádhernými výhledy do údolí Ravenské Kočny.

Vzdálenost: 16,6 km
Nadmořská výška: 408 m (převýšení)
Délka: 2,15 h

GPX stopa:https://out.ac/3vGOX4

HORSKÝ PRŮSMYK "JEZRSKI VRH" A HORSKÁ PASTVINA "ANKOVA PLANINA"

Zgornje Jezersko– pramen minerální vody „Jezerska slatina"– horský průsmyk „Jezerski vrh"–Ankova planina „horská pastvina"– horský průsmyk „Jezerski vrh" – kostel sv. Ondřeje – usedlost Šenk – jezero Planšarsko – Zgornje Jezersko

Nejprve se o cestu dělíte se silničními cyklisty, kteří jsou na misi za zdoláním průsmyku Jezerski vrh, ale váš cíl je ještě dál. Před výstupem si všimněte údolního pramene minerální vody Jezerská slatina. Tuto léčivou vodu s vysokým obsahem hořčíku můžete zastavit a vypít, ale pozor, doporučené denní množství není větší než 2 dcl, proto doporučujeme vodu vypít cestou domů. Cestou na Jezerski vrh se můžete zastavit k odpočinku na vyhlídce s panoramatickou tabulí. Až dorazíte k bývalému hraničnímu přechodu, odbočte doleva mezi zařízeními na slovinské a rakouské hranici a připravte se na krátké a prudké stoupání. Brzy budete odměněni nádherným výhledem na údolí Ravenska Kočna a Kamnicko-Savinjské Alpy. Jen o kousek dál už je vidět na celé údolí Jezersko a vrcholy Veliki vrh, Kozji vrh a Storžič. Takové pohledy prostě vyžadují delší pauzu. Pokračujte v cestě mírnější cestou na Ankovu planinu a zastavte se u bývalých vojenských kasáren. Zpět po stejné trase, ale doporučujeme zastavit se u kostela sv. Andreje a nedaleké turistické farmy Šenkova domačija.

Další vyhlídková prohlídka Jezerska i pro nejnáročnější hledače výhledů.

Vzdálenost: 18,2 km
Nadmořská výška: 457 m (převýšení)
Delka: 2,30 h
Gpx track: https://out.ac/3vGOXv

BIO FARMA SPODNJI VIRNIK A TRAVERTINOVÝ LOM

Zgornje Jezersko – Spodnji Kraj – Travertinový lom – Sp. Virnik – Zgornje Jezersko

Tento výlet začíná sjezdem po hlavní silnici k první odbočce ve Spodnji Kraj, kde odbočíte doprava směrem k hornímu údolí Kokra. Když projíždíte údolím, napravo se vám otevře pohled na horu Virnikov Grintovec. Pokračujte rovně po asfaltové cestě a po prvním stoupání dojdete k travertinovým nánosům, které jsou unikátem této oblasti. Pokračujte rovně a za jízdy můžete pozorovat travertinotvornou pružinu. Po dobrém kilometru přijedete na křižovatku a odbočíte vpravo. Po překročení potoka cesta krátce prudce stoupá do Smrečje, kde potichu pokračujete po cestě kolem rekreačních domků. Brzy dorazíte na pastvinu pod Golobja peč a pak opatrně, abyste nevystrašili pasoucí se zvířata, sestoupíte na biofarmu Spodnji Virnik, kde se opět setkáte s podmanivým pohořím Grintovci. Doporučujeme nechat kolo na farmě a vydat se pěšky k prameni tvořícímu travertin, jen pár minut odtud. Jde o zvláštní přírodní památku, kde hornina vzniká prakticky před očima, neboť voda má vysoký obsah uhličitanu vápenatého (CaCO3), který se vyrábí již u zdroje a tvoří travertin. Doporučujeme vzít si s sebou batoh, protože biofarma Spodnji Virnik vždy nabízí vynikající mléčné výrobky, od sýrů, jogurtů až po tvaroh. Z farmy sjeďte po štěrkové cestě do údolí a po hlavní silnici se vraťte do výchozího bodu.

Vzdálenost: 9,4 km
Nadmořská výška: 304 m (převýšení)